fredag 4 april 2014

Carnegie sätter TP 130 kr på Hemfosa

Jag har funderat i omgångar på sälja av Hemfosa för att sänka belåningen i portföljen. Men jag har inte sålt av för att jag inte har nåt annat fastighetsbolag och jag gillar att få en riskspridning i portföljen och Hemfosa med kommande 5% direktavkastning ungefär som ett hyfsat tryggt fastighetsbolag har därför fått lega kvar.

Det kändes bra att jag inte sålde under hundra medans kursen lade sig på ca 100-101 kr. Nu idag när det släppts en köprek av Carnegie på Hemfosa med en riktkurs på 130 kr som höjt aktien till ca 106,75 kr så känns det bra att jag inte sålt av Hemfosa tidigare.

Men för att hitta något att gräma mig för, så ser jag att Kungsleden idag står i ca 51 kr, och jag sneglade på den på 48 kr efter negativa nyheter släpptes, den var nere på 46 kr vilket hade varit ett bra köptillfälle just nu betraktat.

Men åter till Hemfosa så låter jag aktien ligga kvar. Det känns bra med ett utdelande fastighetsbolag som verkar relativt tryggt med att deras hyresgäster är myndigheter som polisen som hyr på lång sikt och förmodligen förnyar hyreskontrakten när de går ut. Sen på det tillkommer transaktionsdelen som en krydda, att Jens Engwall som tidigare VD för Kungsleden fick Kungsleden att glädja sina ägare nu kanske kan komma att göra bra fastighetsaffärer i Hemfosa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar