tisdag 4 mars 2014

En fråga till Er läsare



Ägamintid är en bloggare som har en rejäl portion av den amerikanska banken Citigroup i sin portfölj.

Jag har själv plockat in aktien med ett första köp som jag tänkt följa upp med fler köp framöver. Men vad jag saknar är en rejälare analys av bolaget.

Jag funderar på att själv ta tag i att göra min första analys här i bloggen av ett bolag med den kunskap jag har om företagsvärdering, redovisning med mera. Jag är långt ifrån en expert. Jag kan tolka enklare redovisningar men vet att bankers redovisningar är ganska knepiga och svåra att analysera och tolka.

Men jag är beredd att göra mitt bästa för att analysera Citigroup utifrån ledning, årsredovisning och liknande som jag kan komma över om bolaget.

Finns det nåt läsarintresse att se en analys av Citigroup?

Ägamintid går ju igenom bolaget i olika blogginlägg, men det saknas en rejälare analys, men kortfattat kan man konstatera att han tror att Citigroup kan dubblas på några års sikt, vilket jag själv tror också.

Kommentera gärna om intresse finns för en analys. Jag har tentor lite senare i mars, men tänkte därefter eventuellt ge mig på att försöka göra en ordentlig analys av Citigroup.

7 kommentarer:

  1. För en intresserad lekman är det alltid intressant med analyser. Man lär sig alltid nåt - både den som gör den och den som läser den!

    SvaraRadera
  2. Jag är absolut intresserad :)

    SvaraRadera
  3. Såg förresten att du ökat i Endeavour Mining. Roligt, det är mitt största innehav.

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo stämmer bra det. Jag har gått i tankar på att öka i Endeavour en längre tid. Men i samband med ryssland-Ukraina och den osäkerhet som det verkade skapa så kändes tidpunkten rätt. Endeavour får väl sägas vara på en ganska utbombad nivå.

      Jag såg ett blogginlägg av Jim Richards häromdagen där han skrev att han tror på ett guldpris på 7000-9000 usd/oz inom 3-5 år.

      Det känns bra att ha ökat i guld, även om timingen inte var den bästa så känns det ändå som ett okej pris på lång sikt. Men jag har i nuläget ingen tanke att vikta om mig till att ha en stor majoritet av portföljen inom PM, jag är mer inne på att öka i Citigroup framöver.

      Radera
    2. Det är nog en sund inställning. Jag tror vi båda tagit väldigt hårda smällar inom pm segmentet vilket gjort att bredden på investeringarna har ökat så att volatiliteten i portföljen minskar.

      Det ligger också nära tillhands för mig att öka i Citigroup. De har nyligen lagt upp en ny presentation: http://www.citigroup.com/citi/investor/data/p140303a.pdf

      Radera
  4. C är inget lätt bolag att analysera. Jag har analyserat hur många bolag som helst under flera års tid i USA och Sverige. Och bolag som C och AIG kan man inte ge en bra analys om man inte är just expert på företag av den typen. Och just den typen kräver speciella kunskaper för att analysera i detalj. Det viktigaste när det gäller C är dock att det är ett av de bolagen i USA med lägst förväntat PEG. Men du får inte glömma att C var otroligt dåligt precis som AIG vid tidigare kriser. Själv rankar jag Wells Fargo som i särklass världens bästa finansföretag. Jag gillar även Black Rock. Handelsbanken i Sverige är också ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet sedan tidigare att banker är svårare än de flesta bolag att analysera, för årsredovisningarnas delar resultaträkningen till exempel innehåller många poster. Jag har tidigare i samband med att jag läste en grundkurs i industriell ekonomi kollat på Handelsbankens resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalys.

      Jag ska åtminstone ta och kolla igenom Citigroup framöver och se vad jag lyckas få ut av det. Men tack för tipset om kolla PEG för just Citi.

      Jag vet att Citi höll på gå under genom krisen som var, men jag stödjer mig nu på tanken att ny ledning strukturerar om banken från grunden. Det är min förhoppning som är grunden till att jag just nu valt ut Citi på sikt.

      Radera