lördag 5 april 2014

Planerar att teckna i D.Carnegie

Bloggaren ägamintid har skrivit ett inlägg här om att han ska teckna i D.Carnegie. Han sluter sig därmed till bloggaren aktiefokus som även han ska teckna.

Jag har tidigare tecknat i Hemfosa och det har gått riktigt bra. Jag tycker D.Carnegies koncept är spännande med att köpa upp och renovera bostäder inom miljonprogrammet. Potentialen där ligger i att värdet på aktien ökar genom att
  1. Hyreshöjningar på 40-50% efter att lägenheterna renoverats till ett pris som är ca hälften av vad det kostar för kommunala bostadsbolag att renovera
  2. Värdeökningar på fastigheterna, med tanke på bristen på bostäder kan priserna fortsätta uppåt. Och renoveringarna i sig höjer också värdet på fastigheterna.
Jag har skrivit lite i kommentar till ägamintids blogginlägg om D.Carnegie:

"Jag tänker att angående Substansvärde så blir det enligt ägamintid P/B=1 på kursen 39-40 kr noteringskurs. Men jämför man med Tribona och Kungsleden som värderas under substansvärdet så verkar D.Carnegie dyr. Men nu förstår jag att man inte kan jämföra så rakt av för det är olika affärsideer och olika fastigheter så värderingar blir med rätta olika.

Hur som helst så kollade jag i prospektet och Tillgångarna enligt proforma balansräkning på ca 2,9 mdr kr och där eget kapital är ca 1,1 mdr kr och långsiktiga skulder på ca 1,7 mdr kr.

I Resultaträkningen proforma så var förvaltningsresultatet på 46 mkr men där adderade värdeförändringar av fastigheterna ca 300 mkr.

Men om man nu kommer köpa i Tensta/Rinkeby för 10 000 kr per kvadratmeter så tycker jag det låter bra. Men vad jag är frågande till är hyr många som skulle välja - i valet mellan att inte renovera eller att renovera - att renovera och betala 40-50% högre hyra för bo i ett område som Tensta/rinkeby. Jag är alltså rädd att det kanske blir svårt att få folk att vilja betala så hög hyra för att bo i ett sånt bostadsområde. Men jag kanske har fel för att bostadsbristen i Stockholm kommer få folk att betala? Även betala så hög hyra för bo i rinkeby? Vad tror ni andra om detta?

Men om tillgångarna är ca 3 mdr kr och skulderna ca 1,7 mdr så blir värdet ca 1,3 mdr kr före noteringen. Noteringen tillför 600-690 mkr så värdet hamnar på ca 2 mdr efter notering, är detta rätt räknat?

Ska man dra slutsatsen att priset på 39 kr är varken billigt eller dyrt?

Om man jämför noteringen av D.Carnegie nu med Hemfosa förut så sköttes noteringen av Hemfosa av SEB/Handelsbanken och på Midcap mot nu på First North med ABG Sundal Collier. Noteringen av Hemfosa var lyckad med stigande kurs upp mot 100 som nu fått stöd av rek av Carnegie igår.

Men jag oroar mig lite för att risken och värderingen av D.Carnegie är högre jämfört med Hemfosa, samtidigt så får väl affärsiden att köpa upp och renovera i miljonprogrammet anses lite mer "spännande" med högre risk/reward än Hemfosa.

Jag planerar att teckna, men känner mig lite mer orolig inför denna notering än för Hemfosa. Det fanns också fler analyser av Hemfosa före notering, jag har inte sett så mycket analyser av D.Carnegie."

3 kommentarer:

  1. Hankman84,

    Berlin IV är ett bolag som äger ca 2500 hyreslägenheter i Berlin men är noterat i Danmark. Berlin är en av de mest dynamiska städerna i Europa, med stor inflyttning och mycket nyföretagende, särskilt startups inom internet/tech. Det som lockar är delvis de låga boendekostnaderna, som dock är på väg uppåt. I sthlm kostar en bostadsrätt 60-90K i centrala lägen men Berlin är priset snarar 15-20K. Och hyrorna är lägre men stiger 7-8% om året. Eget kapital per aktie 2.61 DKK, kursen står i 2.29 DKK. Rabatt på knappt 15%. Problemet många gör att de fokuserar på rabatten mot EK när de istället borde kolla hur tillgångarna värderas och möjligheterna för en uppvärdering. När kursen stod i 1.30 DKK för ett år sedan var EK per aktie 1.55 osv. 15% rabatt då också. Ett fastighetsbolag som skriver upp värdet säg 8% om året och som har 30% soliditet, får en värdeökning på EK på 26%, sedan tjänar de löpande pengar också. Ledningen och styrelsen kontrollerar halva bolaget och de ligger på köper hela tiden. Bolaget återköpte 4% av aktierna i höstas på 2.10 DKK, men ledningen deltog inte. Bara att luta sig tillbaka här, svårt att se vad som ska gå snett med tanke på de mycket starka trenderna i Berlin. Under perioden 1995-2007 var huspriserna i Berlin och i Tyskland generellt i princip oförändrade samtidigt som det var hausse i Spanien, Irland osv. Sedan några år har det vänt och Tyskland tar igen det de tappat. Så vitt jag vet är Berlin IV det enda noterade fastighetsbolaget med enbart fokus på Berlin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur fort tror du priserna på bostäder kommer stiga i Berlin kommande år?

      Jag kollade utvecklingen bakåt för Berlin IV på Avanza och ser att den gått bra sista året. 15000-20000 per kvadratmeter för centrala lägen i berlin låter billigt, men frågan är vad priset kommer stiga till.

      Radera
  2. Den har gått bra i flera år. Berlin har planer på att ombilda stora delar av beståndet till ägarlägenheter som det heter i tyskland. Bopriserna kan säkerligen stiga i många år till. Det är högst rimligt att de kan få ut 20-25k per kvm på några års sikt. Bra potential från dagens värdering på 8-9k. Hävstången på EK blir fin då desom alla fastighetsbolag har en hyggligt hög skuldsättning.

    SvaraRadera