lördag 12 april 2014

Aurcana update

Jag äger för närvarande inga aktier i Aurcana. Det är nu kanske ett år sedan jag sålde av. Men jag fortsätter att passivt bevaka såväl guld- och silverpriserna som guld- och silverbolag.

Aurcana släppte en nyhet 7 april - Aurcana Reports 55% Increase in Silver Equivalent for First Quarter 2014

Det positiva i denna update är att produktionen har ökat från Q1 2013 till Q1 2014 med +55% silverekvivalenter. Baksidan av saken är att den totala produktionen av silver "bara" ökat med 16% från Q1 2013 till Q1 2014, detta beror på fallande mängd silver, som fallit från 71 gram/ton till 55 gram/ton.

Så Aurcana producerar nu vid La Negra med "3,033 tonnes per day (tpd), an increase of 40% over Q1 2013"

Jag fastnar för en potential i pressreleasen, nämligen OM halten av silver skulle stiga från de 55 gram/tom till över de 71 g/ton så skulle det stärka Aurcanas finanser.

Stöd för detta står i nyheten: "In Q2 2014, the Company plans to access the higher silver grade mineralized zones in the upper levels of the La Negra mine with new mine equipment, together with ore pass and ventilation raise development that will commence upon receipt of raise boring Equipment"

Det väcker en potential för både bolaget och kursen, kursen är ju nu ganska utbombad på ca 76 kanadensiska cent per aktie. Skulle kursen falla ner mer så kanske, kanske, kanske att jag skulle kunna tänka mig att ta en liten position Aurcana igen. Men då måste jag först kolla på hur den ekonomiska situationen just nu ser ut i bolaget. Bolaget blödde kraftigt förut och satte Shafter gruvan (som visade sig vara en besvikelse) på stand-by.

Angående finansiering sägs det i nyheten från 7 april:
"Aurcana is continuing to review re-financing options from MF2 Investment Holding Company (Cayman) Limited, part of Orion Mine Finance Fund I."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar