onsdag 2 april 2014

"Unga ser inte vitsen med banker"

Idag snappade jag upp ett inlägg på Twitter av Alexander Boman från igår.

"Unga ser inte vitsen med banker" - En artikel, dock kommer man inte åt hela om man inte betalar eller är kund på VA. Hur som helst så nämns följande

"Den yngre generationen låter hellre Google eller Apple hålla koll på pengarna än traditionella banker."

Artikeln tar upp att av de unga födda 1981 fram till år 2000, där 10 000 intervjuats så kan 1/3 tänka sig att byta bank inom 90 dagar. Och 33% tror att bankerna i framtiden inte kommer att behövas över huvud taget.

De skulle hellre låta bolag som Google, Apple och Amazon sköta deras ekonomiska transaktioner.

Denna artikel får mig att tänka på att i många Afrikanska länder har banker inte nåt större fäste då man använder mobiltelefonen för att betala med och sköta ekonomin. Så hur påverkar dessa tendenser de stora bankerna på längre sikt? Jag tror det kommer dröja länge innan banker konkurreras ut av techbolag som google och Apple. Men jag vet inte säkert, ibland går utvecklingen fort. Jag är ju själv inne på att ta en längre position i Citigroup och det ändras inte av denna nyhet men det får mig att ändå reflektera vilka bolag man ska ha på lång sikt som 10-20 år framåt. På denna tidsperiod kanske banker kommer förlora andelar på marknaden för privatekonomi till fördel för jättar som Google och Apple.

Hur man än vänder och vrider på det så är det klaraste slutsatsen jag kommer fram till att bolag som Google, Apple, Ebay med flera sannolikt är köpvärda och bra att ha i portföljen på 10 års sikt. Men jag tror inte det är köpläge kanske just nu när börsen är så högt värderad. Men att köpa på dipp, ha ögonen öppna för möjligheten att ta en långsiktigt position i Google, eller Apple eller Ebay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar