fredag 3 januari 2014

Inköp av BlackRock Municipal Income Closed Fund

Jag blev riktigt sugen på denna börshandlande fond efter att ha hört Börspoddens rekommendation. (Se blogginlägg om detta)

Det som fick mig att slå till på en post var att det dels är lite drygt över 7% direktavkastning och dels möjligheten att den förmodligen kommer gå upp 15-20%.

Börspoddens genomgång fick mig att bedömma BlackRock Municipal Income Closed Fund som lågt värderad med en hyfsad direktavkastning. Jag tittade på kurshistoriken och intrycket förstärktes av att kursen nu är stabilt lågt värderad.




Så aktuell portfölj ser nu ut enligt följande:



Sino agro Food utgör 29% av portföljen
Cision utgör 25% av portföljen
Volvo utgör 16% av portföljen
BlackRock Municipal Income Closed Fund utgör 13% av portföljen 
Tethys Oil och Lundin Petroleum utgör tillsammans 13% av portföljen
Endevour mining motsvarar ca 3,5% av portföljen.

4 kommentarer:

  1. Jäklar vad du har blivit aktiv i ditt bloggande. Lite synd bara att du inte får den uppmärksamhet som du förtjänar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Strindberg för de orden om att bloggen förtjänar mer uppmärksamhet. Det är lite tråkigt att jag inte nått ut bättre.

      Men jag har infört några nyheter på bloggen som jag hoppas ska bidra till att både höja kvaliteten och till att göra bloggen mer intressant och läsvärd.

      Den ena nyheten är sidan "Aktier under bevakning" där jag kommer ha en lista aktier som jag bevakar som kommer att uppdateras löpande med att nya bolag tillkommer och gamla kanske tas bort med mer eller mindre komplett motivering om varför dessa aktier är värda att bevaka/köpa.

      Den andra nyheten som jag började med i slutet av 2013, är att här på bloggen återge Stockpicker Newsletters rekommendationer.

      Jag var medlem i Jordanfonden i två år, men förnyade inte nu i december men satte istället upp mig på stockpicker newsletter för att pröva nåt nytt. Nackdelen är väl att man missar JF erbjudanden att tecka PP innan bolagen marknadsnoteras, som t.ex. förut i Nexam, Cassandra, och nu senast i Mat.se, clavister med flera. Men jag har bränt mig så mycket på belåning inom Precious metals nu på nedgången så jag har inte insatserna på ca 500 000 att sätta i dessa PP ändå :-(

      Radera
  2. Då var vi två som handlade denna idag.
    Passar bra ihop med Prospect Capital Corp som jag äger sedan tidigare.
    Även den, en högutdelare månadsvis.
    Det skulle vara intressant att få din åsikt om den i det fall du har någon kännedom.
    Trevlig blogg f.ö. Det tar säkert fart snart.

    SvaraRadera
  3. Köpte även jag på mig en post av BlackRock Municipal Income Closed Fund när den var uppe i Börspodden.
    Gillar avkastning samt utvecklingen hittills funderar på att gå in med lite mer nu när jag har lite pengar över.
    Vad tror du om att gå in i den i dagsläget?
    Är mest för avkastningen jag tänker mig men en trevlig utveckling är ju aldrig fel det heller.

    SvaraRadera