fredag 11 april 2014

Marc Faber tror på börskrasch 2014

I en intervju med Marc Faber som CNBC gjort som finns här, så säger Marc Faber att han tror på en börskrasch 2014 som blir värre än den 1987.

Jag har i tillägg till detta uppmärksammat att twittraren och bloggaren Kavastu eller Arne Talving ökad sin likviditet gradvis.

Detta är mycket tänkvärt. Börsen har visat stor styrka på sista tiden, men är lynnig, helt plötsligt blir det kursfall som nu nyligen.

Jag gjorde dock misstaget att lägga in lite pengar i Avanza Zero idag, vilket jag nu tror är för tidigt. Jag lade ordern före kl 13 och kunde därför inte makulera den efter kl 13.

Men men, vi får se hur det går. Jag hoppas börsen vänder upp igen nu i det korta, så jag kan sälja av mina nyss inköpta Avanza Zero med en liten vinst, men är rädd för att nedgången kan fortsätta.

2 kommentarer:

  1. Att en börskrasch kommer förr eller senare är ganska säkert att försöka "tima" den är ju dock vida känt som mycket svårt..

    Du kanske snarare får hoppas på att ditt intresse i ädelmetaller kan fungera som en viss hedge vid ett sådant scenario.

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
  2. Ja nog blir det börskrasch förr eller senare. VI får se om det blir redan nu innevarande år. Jag är inte så säker på det. När många tror på krasch brukar det ju bekant inte komma, och nu tror många på krasch som twittraren Kavastu som minskat innehaven i aktier och gått mer likvid.

    Det som talar emot en börskrasch redan nu är att räntan är så låg och att aktierna har ganska bra direktavkastning. Lou Mannheim nämnde igår på Twitter att bl.a. Swedbanks utdelning nu är på 6% igen.

    Jag fortsätter hålla ett öga på guld- och silverbolagen. Jag är osäker på om jag kommer försöka ta Bear position vid nedgång, kanske. Men det är mer sannolikt att jag efter bästa förmåga kommer försöka minska ner mitt aktieinnehav om börsfall närmar sig för att kanske bara ha lite guld- och silverbolag om jag kommer in i några såna till bra aktiekurser.

    SvaraRadera