tisdag 11 september 2012

Aktuell portfölj efter minskning och försäljning

Aktuella innehav per 11 september 2012




Notera att portföljen är kraftigt belånad, av ca 230 000 kr är det egna kapitalet drygt +100 000 kr och resten är kredit. Belåningsgraden är alltså ca 60%.

Jag har sålt av 70 LUPE, 100 RATOS och 300 Semafo för att minska belåningen då jag upplever marknaden just nu som mycket osäker och lynnig.

Ska FED lansera en QE3 eller bara sänka räntan för att tvinga bankerna att släppa på sitt upplagrade kapital för att skapa avkastning åt aktieägarna?

Kommer börsen som helhet att sjunka eller stiga kortsiktigt? Eller bara guldpriset och guldbolag?
Frågorna är många och svaren få och jag har bränt mig rejält förut på PM-bolagen som mot all logik tryckts i botten trots ett stigande guldpris.


Kort portföljhistorik
Sista året har gått mycket dåligt med stora förluster på guld och silverproducenter som Semafo, Avion gold, Avino silver & goldmines, CMC Metals, Cream Minerals, African Gold Group, Cadillac Mining och Alder resources. Lägg till misslyckade val av oljebolag som Sagres Energy, Groundstar Resources, Vast Exploration, Petro Vista, Interoil ASA, Gran Tierra och Petrominerales.
   Som såldes av och lades i undervärderade kvalitetsföretag med störrebelåningsvärden som YPF, VimpelCom, Banco Santander och Seadrill. Oturen fortsatte med att sälja av VimpelCom och Seadrill på bottenniver för att sen gå tillbaka in i Semafo och Avion gold när de nyligen av mig bedömdes ha nått botten.


Vändningen
Aurcana som jag gick in i förra året är det bolag som gått bäst, med tro på produktionstillväxt med start av Shafter så gick jag in i Aurcana med ca 120 000 kr och köpte 21 000 st, men trots tvångsförsäljningen så ligger jag på plus och är mycket nöjd med Aurcana och ser det som början på bolagets fortsatta framgångar.


Aktuell portfölj nu och närmsta tiden framöver
Nu tänker jag köra på aktuell portföl, där allt är långsiktigt, Avion Gold är på väg att köpas upp av Endeavour mining (EDV:TSE), Semafo är ett långsiktigt val då jag tror på ett helt gruvdistrikt snarare än ett enstaka områden av guldmineraliseringar i Mana, Burkina Faso. Enligt tidigare blogg-inlägg så ser Aurcana och Sino Agro Food ut ha fin tillväxt framför sig kommande år. Efter att ha skummat och kollat tio-årsgrafen för PetroBras så gick jag in med belåning då jag tror de får ordning på verksamheten efter att ha dragit med ett antal torrborrningar sista åren.


Framtida planer
Det kommer nog dröja minst 6 månader innan Avion Gold är formellt uppköpt. Men mina planer är att antingen öka i Semafo eller nåt annat bra PM-bolag alternativt att sätta pengarna i ett företag med hög direktavkastning och kurspotential, som exempelvis Seadrill. Om priset är det rätta förstås.

Jag ökade nyligen från 4000 till 5300 aktier i SIAF till kursen 0.42 USD och hade velat köpa mer, men då SIAF har 0% belåningsvärde så gick det inte. Jag vill köpa mer SIAF, men har inga pengar och kursen är i skrivandet stund uppe i ca 0.7 USD.

Det finns företag som jag vill köpa in mig i om jag får chansen. CellCom, israeliskt telekombolag som är lågt värderat med bra utdelningshistorik. VimpelCom som jag sålde runt 8-9 USD. Spanska Banco Santander som dock endast har ca 12% exponering mot Spanien och god utdelningshistorik. BBVA Banco Franc, som värderas till P/E under 3 f.n. där problemet dock är exponeringen mot Argentina som nu tvingar landets banker att låna ut pengar till dåliga villkor. CTC Media som MTG Group är delägare i är också ett lågt värderat kvalitesbolag. Jag bevakar YPF för att se om jag får ett bra pris att gå in på igen då jag ipplever att risken för att regeringen i Argentina skulle avnotera YPF på aktieägarnas bekostnad har minskat sista tiden.


1 kommentar:

  1. Hej. Har börjat intressera mej för råvaruaktier sedan några månader och blir mer intresserad ju mer Jag läser. I oktober ska Jag börja placera ett kapital som blir tillgängligt då. Kul med en till bloggare att följa.
    Tore

    SvaraRadera