torsdag 13 september 2012

Aurcana väldigt köpvärd nu enligt Original Braila

Ett mycket bra inlägg som jag håller med om. Aurcana har själva tydligt uppgett att La Negra resursen är öppen och Shafters resurs är öppen i viss riktning, alltså en enorm potential för ytterligare ökning av resurserna vid LN och Shafter.

"Jag gissar många med mig reagerade med misstro-blandad förtjusning på hoppet från 5 miljoner ounce till 115 miljoner ounce och jag har som sagt inte läst hela dokumentet ännu men vad jag förstår förklaras det våldsamma hoppet möjligen av:

- Det finns en mycket stor mängd historiska borresultat från den tiden när 131 gram silver/ton inte var så bra som det är nu.

- Bolaget hade ingen anledning att tala för högt om detta innan man i december 2010 köpt tillbaka silverstreamen från Silver Wheaton (som med sin försäljning lär ha gjort årtiondets sämsta affär).
- Bolaget hade ingen anledning att tala högt om vad man trodde förrän man köpt ut minoriteten i juli 2009 och ökat till 92% och sen så sent som februari 2012 ökat till 99.9%.

- Man hade troligen inte kapital nog att dra borrhål för att enligt 43-101 reglerna göra nödvändiga borrningar för att styrka de stora mängderna historiska borrhåls trovärdighet.

Om ni har intresse av bolaget så bör ni även studera Denver presentationen noga inklusive att ta upp och titta på pdf'en separat.

Utöver det så kommer ni se att redan om 6 månader väntar ännu mer resurser från nordvästra trenden och då med ännu högre förväntade halter silver (förstora och titta noga på sida 17 i presentationen). Kanske får vi mer fakta om det redan när tekniska rapporten blir offentlig om några veckor (gissar jag).

Jag upprepar, bolaget har senaste kvartalen producerat snitt 80 gram silver in i millet och man har rapporterat 131 gram i M&I dvs resurserna verkar indikera att vi har högre snittgrades i framtiden jämfört med historisk produktion."






Original Brailas blogginlägg i sin helhet

Aurcana kan förefalla dyr just nu efter kursuppgången, läget just nu med FED i eftermiddag är för mig mycket osäkert. Men Aurcana är mitt största innehav med ca 40% av portföljen och jag tror stenhårt på bolaget. 


Det som talar för Aurcana framöver är sammanfattningsvis
  • Bekräftelse på SEDAR av resursökningen vid La Negra
  • Fortsatta resursökningar vid både LN och Shafter
  • Högre silverhalter, från 80 gram/ton till 100 gram/ton, till 130 gram/ton framöver?
  •   På lite sikt betydligt högre produktion än angivna 2,2 - 3,3 Moz Ag Eq vid La Negra
  • Möjlig positiv överraskning vid Shafter, om man kan bestyrka tidigare spår av guldhalter
  • Som Original Braila tar upp, att det senaste utvecklingen vid Shafter, förmodligen sänker den redan låga cash-costen vid La Negra från 1-1.5 USD/Oz Ag Eq till att bli negativ.
  • Ett högre silverpris på allt detta vore som...ren dynamit för Aurcana. 
Anmärkning: Shafter årsproduktion ska upp i 6,6 Moz Ag/år, La Negra Ska upp i 3,3 Moz Ag/år på en halt av 100 gram silver/ton . En höjning av silverhalten vid La Negra till 130 gram silver/ton skulle ge ungefär 1 Moz Ag/år extra vid La Negra. Så total produktion blir då 3,3 + 6,6 + 1,0 = 11 MOz Ag / år,
med fortsatt potential för ökade reserver och ökad produktion på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar