fredag 20 februari 2015

Ökat och minskat i TradeDoubler

Då TradeDoubler aktien sänktes i kursen till följd av rapporten för Q4 2014 så valde jag att öka min position med ca 3,6   X första inköpet.

Jag ökade till kursen 8,80 kr och 8,40 kr. Men efter att ha ökat så läste jag i ett aktieforum - tror det kan ha varit Avanzas forum för diskussion om aktier - att Tradedoubler har "föråldrad" teknik för reklam på internet aka affiliate marknadsföring. Så då tänkte jag att det vore vettigt att minska min chans-post i Tradedoubler. 

Så jag sålde det antal aktier jag ökade med till kursen 8,90 kr/aktie vilket medförde en mindre vinst. Dock ligget jag  vid torsdagens stängningskurs i Tradedoubler ändå på minus då jag köpte in min första position till kurs på ca 10,35 kr/aktie och kursen nu är 8,35 kr/aktie.

Jag utesluter inte att jag kanske ökar igen i Tradedoubler. Men först ska jag göra lite mer efterforskning runt tradedoublers teknik och försöka jämföra dem med konkurrenter som adtraction, Double, wordon, Zanox och euroads.

Vad som är mycket negativt med Tradedoubler är att de i en växande marknad minskar sin omsättning och vinst.

Enda anledningen till att jag tagit position i Tradedoubler är ett bet på att ny ledning som köpt in sig i aktien ska lyckas göra en turn-around.
   Jag återkommer längre fram med lite redovisning av min undersökning av marknaden för affiliate-marknadsföring och då jämförelse mellan Tradedoubler och deras konkurrenter.
En ide jag haft är att testa såväl Tradedoubler som deras konkurrenter genom att registera mig och lägga in deras affiliate-program i bloggen.

Jag har nu sen en tid tillbaka lagt in en Tradedoubler banner i bloggen, det är den andra bannern till vänster om själva blogginläggen. Men jag ska framöver försöka lägga in banners från tradedoublers konkurrenter och därefter utvärdera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar