söndag 15 december 2013

Portfölj uppdate

Aktuell portfölj består i storleksordning av följande

  • Lundin Petroleum
  • Sino Agro Food
  • Volvo
  • Cision
  • Endeavour Mining

Jag väntar nu angående Lundin Petroleum främst på Statoils uppdatering avseende reservernas storlek på fältet Johan Sverdrup och hoppas att det hamnar i den högre delen av intervallen 2.0-3.8 miljarder fat.

Sino Agro Food är högrisk men jag har haft den i flera år, och hitills gått lite back, men hoppas det blir skördeår nu 2014- och att det börjar med en notering på en bättre lista kombinerat med att man ordnat finansieringen av verksamheten som behövs. Därnäst hoppas jag att man ordnat så bra finansiering att bolaget kan återköpa aktier "billigt" för att förbättra och optimera alla nyckeltal. Får se hur det blir med det. På sikt hoppas jag att Sino Agro food ska kunna bli ett bolag med hög utdelning såväl som fin tillväxt i aktiekursen. Det har dröjt med att få utdelning pga finansieringsbehov men än har jag inte gett upp hoppet utan planerar att öka, antingen lite redan nu eller försöka bottenfiska under 40 cent.

Volvo har jag enbart köpt för den vart på årslägsta och jag var ett tag litet plus i den men är nu lite minus. Långsiktigt, säg 10 år skulle jag hellre äga Google än Volvo. Jag behåller Volvo tills vidare.

Cision köpte jag för jag gillar kombinationen av utdelning på 6%, 60% belåningsvärde hos Avanza och att den inköptes runt årslägsta och jag liksom Gunther Mårder tror att Cision kan rationalisera och optimera sin verksamhet så den blir mer lönsam och därigenom drygt kunna dubbla kursen på säg 2 år.

Endeavour mining ligger starkt minus och är det enda PM-bolag jag har kvar efter att ha sålt av Aurcana, Semafo med flera. Den lilla slanten med kursen i botten är inget jag tycker mig behöva sälja av. Jag behåller tills vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar