onsdag 7 januari 2015

Inköp TradeDoubler

Som jag skrev i ett blogginlägg i december så har jag varit lite sugen på att plocka in lite TradeDoubler i portföljen. Jag hade gärna köpt ännu billigare än vad som erbjöds idag, men aktien var ner över 4% idag när jag slog till. Det blev en lite större position i TradeDoubler än den lilla post jag tidigare tagit i Oniva Online Group.

Jag har lagt in en reklam banner från TradeDoubler i bloggen, på vänsterspalten. Det är den andra bannern. TradeDoubler har nu utvecklat en tjänst där annonserna optimeras genom att de "populäraste" visas mest i bannern. Man behöver heller inte ha fått godkännande från ett affilliate program innan deras annonser visas i TradeDoublers banner. Men Googles adSense är fortfarande vassast, och snäppet skarpare än TradeDoublers banners då AdSense-bannern anpassa sina annonser efter vad man själv surfat in på för hemsida och klickat på. Efter att jag kollat in rean på PC-spel på spelbutiken.se så började jag genast se annonser från dem i googles AdSense banners. Smidigt!

TradeDoubler framstår i alla fall som vassast i jämförelse med kända konkurrenter som WordOn, Traction, Double, Bloggerfy, Blogvertiser mfl. Av vad jag läst på TradeDoublers hemsida så  arbetar bolaget på slipa på effektivisera sin plattform för reklam på internet. Jag ska fortsätta testa och försöka göra TradeDoublers banner på bloggen lite mer avancerad och mer skräddarsydd. Jag ska också försöka testa och jämföra med reklam banners från TradeDoublers konkurrenter.

Egentligen vart jag lite otålig som tog en post TradeDoubler redan innan jag testat och jämfört deras produkt mer med konkurrenternas. Men jag stöder mitt köpbeslut på insiderköpen och att ledningen satsar på trimma bolagets produkt.

Jag anser att det positiva jag vet i nuläget överväger i caset. TradeDoubler värderas nu under eget kapital, samtidigt som man börjat med "liten?" utdelning på 2,43%. Samt ny ledning som köpt in sig och tar krafttag. Det "dåligt" är den långvariga trenden med minskad omsättning, och minskad vinst i senaste rapporten.



Jag kommer följa upp mitt nya innehav i TradeDoubler i de kommande finansiella rapporterna, men desto mer ska jag framöver i bloggen utvärdera och jämföra TradeDoubler mot konkurrenterna.

Det blev en post till inköpspriset 10,35 exkl courtage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar