onsdag 7 januari 2015

"Teknisk" analys av Tradedoubler

Avanza har kurshistorik från 11 november 2005 för TradeDoubler 


Jag har ambitionen att läsa in mig mer på TA framöver, men det blev inte ikväll haha. Men jag kan ändå dra lite slutsatser av kurshistoriken. Det är att TradeDoubler är rejält utbombad. Trenden har varit nedåt sen 2007, men det verkar vara ett bra tillfälle att köpa nu eller snart. Klart att trenden kan fortsätta nedåt, men chansen finns också till en turn-around. Bolaget borde väl vara värderat runt slaktningsvärdet nu så nedsidan borde därför vara begränsad, om inte hela börsen kraschar förstås.

Som jag tidigare tagit upp så är detta faktorer som talar för bolaget

  • Värdering runt kassan och går med liten vinst
  • Nyligen infört utdelning på ca 2,3%
  • Ny ledning (VD och SO) som tagit positioner på 2-4 mkr
  • Åtgärdsprogram som skapar möjlighet till turn-around
Faktorer som talar mot bolaget är
  • Flera års krympande omsättning och vinst
  • Tuff konkurrens? Underläge mot jättar som Google med sitt AdSense, Adwords
  • Ökad andel mobilsurf som tar reklammarknaden on-line, nya konkurrenter från mobilreklam, ny teknik med reklam för smartphones och surfplattor
  • Tillhört listan "årets förlorare", hoppats på turn-around ett tag nu...
Som jag skrivit tidigare så bedömer jag att det positiva överväger vid nuvarande kursnivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar