lördag 22 mars 2014

Hemfosa framöver

Jag fick en fråga i ett blogginlägg om Cision angående vad jag tror om Hemfosa framöver. Idag fredag noterades Hemfosa till kursen 93 kr och stängde på 97,50 kr per aktie, en uppgång på lite över 4,8%.

Jag tänkte göra ett eget blogginlägg och skriva vad jag tror om Hemfosa framöver, främst på kort sikt.

...mina tankar runt Hemfosa är att det har potential att fortsätta uppåt men om uppgången fortsätter nu på kort sikt beror på vissa faktorer.

En faktor är hur många som köpt med tanke på att sälja av snabbt med målsättningen att göra snabb vinst. För många nyintroduktioner har gått väldigt mycket upp på kort tid efter noteringen. Ett bra exempel på dessa är Bimobject. Jag vet inte hur noga kortsiktiga spekulanter som tecknat i Henfosa med målet att sälja av fort

Men kollar man på själva bolaget och aktien så leds den av Engwall med förflutet i Kungsleden vilket triggar förväntningar och förhoppningar hos investerare om att Hemfosa under engwalls ledning ska kunna gå bra likt Kungsleden tidigare gjorde under engwalls ledning. Så det är möjligt att folk håller i sina Hemfosa aktier och kanske köper fler över börsen om de vid teckning fick mindre än de ansökte om.

Jämför man Hemfosa med andra fastighetsbolag, som gjorts av tex börsveckan, stockpicker med flera inför notering så värderas Hemfosa lägre än snittet vilket möjliggör fortsatt uppgång. Värt att nämna är att det dock finns fastighetsbolag som värderas lägre än Hemfosa på börsen, dessa är tribona, diös och just Kungsleden.

Kort sagt så finns det potential för Hemfosa att fortsätta stiga på börsen, utifrån att Jens Engwall är vd och hans tid vid Kungsleden imponerar, samtidigt som Hemfosa värderad lägre än snittet på fastighetsbolag på börsen. Dock är Hemfosa inte lägst värderat av fastighetensbolagen på börsen och jag vet inte hur många som tecknat Hemfosa som är kortsiktiga och snabbt vill sälja av.

Vad jag tror är att Hemfosa kommer hålla sig runt 95-100 kr på börsen framöver. Med en uppgång på under 5% vid stängning idag så verkar det inte bli samma kursstegring i Hemfosa som det blev i Bimobject efter deras notering. Men jag tror att Engwall inget förtroende som vd och att Hemfosa kan ev. Komma att långsamt uppvärderas till kursen 100+ på börsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar