måndag 1 december 2014

Fler som tror på fallande oljepris framöver

I en artikel som publicerats på Avanza tidigare imorse tas återigen upp att en expert tror på fortsatt prisfall för oljan - Så mycket kan oljepriset falla

Jag diskuterade lite i fredags med klasskompisar om det är läge att redan nu gå in i nedtryckta oljebolag eller om man ska vänta. Enquest tex är en av de på svenska börsen som tagit mest stryk av oljeprisfallet, men där det samtidigt skett insiderköp för flera miljoner på sista tiden.

En av de två klasskompisarna trodde att det "kanske är läge", jag svarade med att kanske läge att ta en mindre första position och sen öka successivt.

Men det negativa sentimentet, där alla väntar på fortsatt prisfall, gör att jag nu försöker ta det lugnt, och bevaka utvecklingen. Det som verkar vara ett bra köp vid dagens oljepris vore en rejäl förlust vid ett prisfall till 30-40 usd/fat.

Men jag är lyrisk inför en ev. urblåsning som skulle kunna bli ett perfekt läge att köpa på sig oljebolag till bra pris. Såväl producenter som oljeservicebolag.

Jag ska dessutom ikväll på ett Temaevent arrangerat av Privata Affärer, där temat är just råvaror. Nu har jag inte koll på om många råvaror kommer gås igenom mer översiktligt eller om det blir djupdykning i några färre mer framträdande råvaror. Men det ska bli intressant.

1 kommentar:

  1. Om du köper nu blir det väl ingen förlust förrän du säljer - till ett lägre pris - eller bolaget går i konkurs?

    SvaraRadera