tisdag 23 december 2014

Snabb titt på D.Carnegie och reflektion runt fastighetsbranschen

Jag såg på Twitter häromdagen att Jacek Bielecki på Stockpicker Twittrat ut att VD i förra veckan köpt 30 000 aktier till ett värde av ca 1,3 mkr. Det fick mig att idag gå in och verifiera detta på D.Carnegies hemsida.

Med fundering på om jag ska ta en inledande position i D.Carnegie idag så kollade jag igenom den senaste presentationen sin finns, från 30 september. Det ser helt okej ut, läs mer om den här.

Vad jag dock inte gillade som jag lade märke till i presentationen är att snitt räntan på D.Carnegies lån är på 3,6. vilket verkar vara lite väl högt. Nu har jag dock inte koll på D.Carnegies avkastning på fastigheterna, och skulle behöva kolla upp deras fastighetsbestånd mer.

Hur som helst är det positivt att VD i förra veckan slängt in 1,3 mille till. I mån av tid kollar jag vidare. Men rent allmänt är det guldläge på fastigheter, då lån kan tas till låg ränta som i förhållande till en desto högre direktavkastning ger en fin vinst till ett belånat fastighetsbolag. Kolla bara på Akelius som handlar fastigheter för fullt just nu sen en tid tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Själva konceptet med att försöka göra om lågstatus till lite fräschare lågstatus med högre hyra känns inte helt klockrent för mig. Men samtidigt kan inte alla människor i Stockholm bo i Oscar Properties-lägenheter så det kan mycket väl fungera. Insiderköp är alltid positivt. Jag väljer hellre mer etablerat fastighetsbolag med stabil direktavkastning. Tycker akeliuspreffen är väldigt attraktivt prissatt just nu.

    SvaraRadera
  2. Hej, Jo jag förstår och håller med om poängen. Om D.Carnegie köper upp lägenheter i tex rinkeby gör 10 000 per kvm, så bedömmer jag det som bra pris att köpa för. Men nästa steg, att renovera och höja hyra så det blir mer eller mindre "dyrt" att bo i rinkeby. då är frågan vem som vill betala för en fräsch lägenhet i ett ofräscht område. Men jag tänker som så, att om socialtjänsten ger socialbidrag, så blir det soc som betalar den högre hyran efter renovering. Så de boende i tex rinkeby får en fräschare lägenhet som soc betalar D.Carnegie för. Med detta 2 faktorer som bakgrund är jag sugen på att köpa aktier i D.Carnegie. Det som gör mig lite osäker är att D.Carnegie "gått ifrån" inriktningen att investera i miljonprogrammet i Stockholm för att köpa massa fastigheter med lägenheter på alla möjliga platser utanför Stockholm, platser som jag inte har någon bra koll på.

    Men angående insiderköpet så är det definitivt ett positivt tecken att VD nu köper aktier för 1,3 mkr.

    SvaraRadera