fredag 26 december 2014

Varför jag avvaktar med inköp av oljebolag

Många artiklar jag läst handlar om att OPEC vill slå ut konkurrensen från skiffer-oljan i USA. Att OPEC vill bevara och befästa sin marknadsandel. Men andra artiklar tar även upp att det ligger i USA:s intresse att sänka oljepriset som ett vapen mot den traditionella "fienden" Ryssland. Sovjetunionens fall ska till stor del berott på oljeprisfall enligt vad jag läst, och det påstås då att samma teknik nu borde bita på Ryssland idag.

Hur det än förhåller sig med Ryssland så upplever jag att OPEC satsar på att slå ut konkurrenter och befästa marknadspositionen trots ekonomiska nackdelar.


En artikel på VA: "Låt oljepriset fortsätta falla - det är inte vi som drabbas" är representativ och bra

"Det ligger inte i Opec-producenternas intresse att minska produktionen oavsett vad priset är. Om det faller till 20 dollar, 40, 50, 60 dollar är irrelevant", sade Saudiarabiens oljeminister Ali al-Naimi till Middle East Economic Survey på måndagen, enligt Financial Times.

Oljeministern tillade att om Saudiarabien reducerar produktionen "så skulle priset stiga och ryssarna, brasilianarna, amerikanska skifferoljeproducenter skulle ta min andel".

Ali al-Naimi sade i intervjun att Saudiarabien och andra producenter i Gulfregionen skulle kunna klara långa perioder med låga oljepriser, främst på grund av att deras produktionskostnader är så låga, omkring 4-5 dollar per fat.

"Vi vill tala om för världen att de högeffektiva producentländerna är de som förtjänar marknadsandelen. Om priset faller faller det. Andra kommer att skadas allvarligt innan vi känner någon smärta", sade Ali al-Naimi.

I artikeln nämns att Saudiariabien har så låga produktionskostnader som 4-5 usd/fat. Jag har ingen superkoll på fält och länders produktionskostnader, men har uppfattat att Saudiarabien har de lägsta kostnaderna och därmed kan prispressa de övriga. 

Hittade ett diagram över produktionskostnaderna för olja. Här anges ca 22,5 usd/fat för saudi.


Vidare berättar en artikel på di.se, hämtad från TT,  "Saudiarabien går 300 miljarder back"
att Saudiarabien förlorar 300 mdr kr på oljeprisfallet i år. Och även om underskottet väntas öka nästa år så har de ekonomiska reserver på750 miljarder USA-dollar - nästan 6 biljoner kronor.

Vinnare på ett sjunkande oljepris är den övriga globala ekonomin. Det väntas främja tillväxten. Många är lite oroliga över att börsen blivit "dyr", eller att tillväxten uteblivit och att företagens nuvarande värderingar är höga utifrån obefintlig tillväxt. Kanske oljeprisfallet kan överraska med att stimulera tillväxten att bli större än väntat?

I dagsläget är jag lite försiktig både med köpa in oljebolag och bolag i allmänhet, jag avvaktar och bevakar utvecklingen. Men det ligger närmare till hands för mig att köpa aktier i nåt bolag som inte producerar eller prospekterar olja,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar