tisdag 31 december 2013

Kort summering 2013 och aktuell portfölj

2013 har varit ett dåligt år på grund av att jag låg tungt belånad inom guld- och silverproducenter och så gick spot-priserna ner och guld- och silverproducenterna sjönk vansinningt mycket, med rejäl hävstång mot spot-priserna.
Jag har minskat i Endevour mining, och sålt av Aurcana och Semafo.

Nu mot slutet av år 2013 såg jag en chans att få tillbaka en del av mina förluster med Cassandra Oil, som jag gick all-in i på kurser mellan 70-80+ kr, och trodde den skulle ta sig upp i 100 kr på nyheter om avtal med Irak. Men aktien föll istället och jag sålde av på 58,5 och 53,5 med ordentlig förlust. Jag tror fortfarande på Cassandra som ligger just nu på 52,5 kr, men avvaktar då jag inte är säker på att köpläget är just nu.

Jag speckulerade i bra reservuppdaterinf för Lundin Petroleum i Johan Sverdrup fältet i Norge, men det kom som en besvikelse och kursen sjönk och jag hade köpt på 130+ men sålde på 118,6 av en del lupe. Tack och lov hade jag halverat mitt innehav i Lupe dagen innan beskedet om JS kom, och på kursnedgången sålde jag lite mer än hälften, så jag har nu ca en fjärdedel kvar av de LUPE jag köpte för ca 130 kr.

Sen kom nyheten att Tethys oil borrat en brunn i Ohman som flödade 3000 fat, så då köpte jag på mig en liten post i Tethys på nyheten. Jag hade bevakat Tethys runt 60 kr men köpte inte när den gick under 60 kr men köpte på 66,25 den dag nyheten om Ohman hade kommit.


Såhär ser  nu aktuell portfölj ut




Ca 30% av porföljen består av Sino agro Food,
ca 27% av portföljen består av Cision och
ca 20% av Volvo B, ca 15% av portföljen består av Tethys Oil och Lundin Petroleum
och Endevour mining motsvarar ca 4,5% av portföljen.

Jag har nu en ordentlig bevakningslista som kommer att utökas, där jag sen kommer att välja ut nåt eller några bolag att köpa i. Samtidigt är jag intresserad inför 2014 att öka i Sino Agro Food som jag tror kommer att göra ett superår 2014. Jag har tankar att ev. köpa på mig guld och silverproducenter igen, men jag tror det kommer att dröja, för jag tror den vanliga börsen med traditionella aktier har mer att ge och att det är för tidigt för att speckulera i att guld- och silverpriserna ska börja gå upp jättemycket igen. Men jag tror att kanske redan nu 2014 eller en tid senare kan det nog komma en rejäl rekyl eller kanske till och med en ordentlig börsnedgång, och då tror jag guld kan vara bra att ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar