onsdag 19 februari 2014

Analys ser SSAB som köpkandidat

I artikeln Ståljätten lockar till köp skrivs bland annat

"”Sett till värderingsmultiplar handlas SSAB fortsatt till höga P/E-tal under kommande år, det sammanslagna bolaget ser dock tydligt mer attraktivt ut på pro-formaprognoserna för 2015 och P/BV på 0,6 är fortsatt lågt. SSAB gynnas dessutom normalt även av en starkare konjunktur och ökad ekonomisk aktivitet”, skriver Söderberg & Partners."

Jag är personligen mer inne på Posco som jag nu bevakar lite mer än de övriga aktierna på bevakningslistan, jag vill köpa men skulle gärna köpa på rekyl nedåt åtminstone en 65-66 usd.

Jag gjorde misstaget att ha för bråttom med mitt köp i Rörvik Timber som jag hade kunnat få 25% billigar om jag bara hade väntat på rekyl. Nu är inte situationen riktigt densamma med Posco som är ganska nära botten med Rörvik var inne i stigande trend när jag köpte.

Men intressant att Söderberg och Partner tycker SSAB är köpvärt nu på lågt P/B tal vilket ju även gäller för Posco.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar