torsdag 2 januari 2014

Kan 2014 års vinnare hittas bland 2013 års förlorare?

Jag hittade en lista som är några dagar gammal över årets sämsta aktier. Artikeln finns här


Large Cap i år (%)
Semafo Inc.  -22,3
Boliden  -19,2
Lundin Petroleum  -17,3
Tele2 B  -15,7
Lundin Mining Corporation SDB  -15,0


Mid Cap i år (%)
Aerocrine B  -47,6
BlackPearl Resources SDB  -29,3
Black Earth Farming SDB  -27,7
Swedol B  -17,6
SkiStar B  -9,6


Small Cap i år (%)
Nordic Mines  -91,9
PA Resources  -83,8
Anoto Group  -72,3
Bong  -71,4
RNB Retail and Brands  -66,2


Jag har tidigare skrivit här på bloggen att jag personligen är väldigt osäker på hur börsen kommer gå 2014. Jag tror likt Gunther Mårder att början på 2014 kommer vara starkt. "Let the trend be your friend" som det sägs, så tror jag trenden med styrka på börsen håller i sig ett litet tag till.

Men frågan jag tänkte ställa nu är om det kan gå att hitta en vinnare för 2014 bland förra årets förlorare? Ibland går det att göra det, ibland fortsätter förlorarna att vara förlorare.

Men angående denna listan över förra årets förlorare så kan man notera Lundin petroleum och Lundin Mining som Nordea tror på inför 2014 - se tidigare blogginlägg om detta

Jag funderar som jag tidigare skrivit om att runt möjligheterna att guldpriset och guldbolagen kan komma att återkomma som vinnare i framtiden. Men det kan vara för tidigt nu och 2014 med att gå in i Semafo, men kanske. Jag skrev ett blogginlägg mot slutet av december om att Jim Richards ser att börserna är uppblåsta till en bubbla och då är frågan om guldet gör revansch parallellt med en börskrasch? - Se blogginlägget om detta

Skistar kommenterades av Robert Ahldin under Börspoddens intervju av honom, då han trodde skistar hade en fallhöjd på 20-25 kr Max men att bara skistars landområden i sälen var "värd" börsvärdet. Skistar var då över 80 kr men gick ner till 76 kr men är nu uppe på 80 kr igen. - Se blogginlägget om Robert Ahldin med mera

Angående Black Earth farming så kan det nog bli en turn-around till nästa år, kursen har gått ner över en längre tid. Men jag har kollat mer på Trigon Agri, som också gått ner en längre tid. - Se blogginlägget "en titt på Trigon Agri"


Beträffandet det kraschade gruvbolaget Nordic Mines är jag skeptisk. Men det kanske kan dubblas enkelt på stigande guldpris. PA Resources kommer jag ihåg att jag läste nåt positivt om, det kanske var denna artikeln jag läste förut - Aktiespararen - PA Resources värt riskerna, så det skulle väl inte förvåna helt om PA Resources kunde komma igen som en vinnare 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar