"Två affärsområden, tre kedjor
Verksamheten i Venue Retail Group drivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom kedjorna Accent och Morris samt Rizzo.Accent har med sitt erbjudande av accessoarer i volymsegmentet en marknadsledande position i Sverige. Accentbutikerna erbjuder ett brett sortiment väskor, modeaccessoarer och resetillbehör av främst egna varumärken. Vid utgången av räkenskapsåret 2011/2012 fanns totalt 46 Accentbutiker i Sverige.
Morris verkar i volymsegmentet som den största aktören inom väskor, modeaccessoarer och resetillbehör på den norska marknaden med en hög andel externa varumärken. Det totala antalet Morris butiker uppgick till 58 vid utgången av räkenskapsåret 2011/2012.
Rizzo är koncernens ledande nischaktör inom det övre pris- och kvalitetssegmentet inom skor och accessoarer, med egna Rizzobutiker och ett exklusivt varuhuskoncept. Efter 30 år på marknaden har kedjan en tydlig position med ett etablerat smart premium-koncept och av att ha den bästa köpupplevelsen i segmentet. Rizzo hade vid räkenskapsårets utgång totalt 13 butiker varav 10 av dessa är fristående butiker.."
Fina finanser skrev nästan alldeles nyss ett blogginlägg om VRG - Venue Retail Group: Uppföljning på inledande analys
Fina finanser skrev om Venue Retail Group för ca tre månader sen och aktien har gått dåligt sedan dess. Som Fina finanser tar upp i sitt inlägg så har det varit en varm vinter, och bolaget har kostnader för e-handelssatsning, så det kommer nog komma dåliga rapporter kommande 1-2 kvartal.
Fina finanser skriver:
"Att köpa eller inte köpa
Men jag väntar ändå med att köpa aktien. Jag tror helt enkelt det är lite för tidigt. Q1 kommer ju inte bli någon rolig läsning. Och Q2 skulle kunna bli svag den också med tanke på:
- Hur varmt det varit i december och början av januari
- Att man har ett e-handelsprojekt som ska lanseras under våren och säkert kostar pengar just nu
- Att man har ett förvärv att integrera
Nä, det blir till att vänta lite till. Kassaflödespotentialen är kittlande dock och om man når sina finansiella mål (försäljning 1,2 mdr. och EBITDA-marginal > 8% inom tre år) så är det här en dubblare. Minst. Kanske en tredubblare.
Nästa datapunkt är Q1-rapport 16 januari. Får återkomma då."
Men jag spekulerar i att dessa kommande dåliga rapporter skulle kunna visa sig bli köplägen om man sen kan lyckas vända verksamheten.
Förutom fina finanser så har Stockpicker Newsletter Venue Retail Group i sin referensportfölj, de köpte in aktien för 43 kr 19 september 2013 och ligger sedan dess minus -22%, på aktuell dagskurs vid stänging som var 32,40 kr.
Jag upprepar att jag INTE tror att aktien är köpvärd ännu, utan snart. Jag avvaktar och försöker se om det går att hitta bra botten-kurser att plocka in aktien på med potential för förbättring senare i år och kommande år.
Jag väljer helt enkelt att starta en passiv bevakning av aktien nu.
Thomas Linnala på Avanza har satt upp VRG som en av de köpvärda aktierna för Januari
han skriver:
"VRG:s aktie har gått utomordentligt svagt under hösten efter att ledningen gjort det strategiska valet att fokusera på tillväxt istället för utdelningar.
Vi anser att det är ett högintressant strategiskifte som mötts av en överdrivet negativ reaktion. Det är alltid farligt att försöka fånga en fallande kniv, men här framstår risken som motiverad."
Analys av VRG av Per Ericson på Avanza från 27 november - "Pressat VRG lockar fortfarande"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar