tisdag 19 november 2013

Sino Agro Food Q3 2013 och 9 månaders resultat 2013

Sino Agro Food har rapporterat. Kursen föll på rapport med ca 10% och var som mest igår kväll nere på ca -20%.

Förklaringen till den negativa reaktionen syns i följande fina sammanställning som ej gjorts av mig själv.

Sino Agro Food Q3 2010-2013:



Sino Agro Food 9 månaders resultat 2010-2013



Vad man märker av att kolla på Q3 2013 jämfört med Q3 2012 är att EPS nästan halverats från 0,27 usd till 0,15 usd. (0,25 till 0,15) på resultatet 70,7 MUSD mot 48,3 MUSD. Vad beror detta på? Jo Sino Agro Food ger ju ut nya aktier som betalning istället för pengar som betalning, så antalet aktier har ökat rejält samtidigt som vinstökningen inte alls hängt med i ökningen av antalet aktier.

Så fast Sino Agro Food redovisar nytt rekordresultat för avslutad 9-månaders period 2013 så föll aktien då EPS fallit. Det låg väl förhoppningar om att utspädningen skulle vara mindre och/eller att vinsten skulle ökat mer.

Sino Agro Food har försökt samla ihop pengar men inte riktigt fått till finansieringen. Men företaget växer så det knakar. Som jag förstår det så har man under flera år lagt en grund för att senare få kraftig tillväxt men man har nu haft lite problem med finansieringen tyvärr.

Så vad göra? Köpa, sälja eller bara behålla?

Min egen tanke är att om jag nu väntat några år så kan jag vänta lite till. Jag behåller och kommer försöka bottenfiska aktier till så bra pris som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar