söndag 20 oktober 2013

SIAF i torsdagens Stockpicker Market Update

"Sino Agro Food brukar vi följa på denna plats ifrån tid till annan trots att de noteras för närvarande i USA. Aktien har som vi tidigare berättat inte varit någon succé trots att en stor andel svenska aktieägare är starkt lyriska kring bolagets framtid. Må så vara, men det börjar så sakteliga bli upp till bevis för detta bolags aktiekurs. Och företaget har vaknat till liv på sistone och följde upp uppgången tidigare i veckan genom att avancera ytterligare några cent till 0,56 senast betalt."

SIAF omnämndes i onsdagens Stockpicker Market Update

 "En småspararfavorit utöver det vanliga bland svenskar som investerar på andra sidan Atlanten har varit SIAF (Sino Agro Food). Aktien har hittills blivit något av en besvikelse för luttrade aktieägare. Idag steg dock aktien med över 10 procent. Bolagets aktie noterades till 54-55 cent under tidig kvällshandel. Aktien har vaknat till liv på senare tid men är också oerhört volatil. Eftersom den handlas "over there" så kan ni själva följa handeln via era internetmäklare under kvällen."

Om den gågna veckans kursraket Seamless

Berenberg släppte i tisdags 15/10 en analys av Seamless med riktkurs på 112 kr.

Här är aktiespararnas kortfattade citat ur analysen:

Seamless är potentiell mångdubblare enligt Berenberg


Seamless Distribution (Seamless) är ett företag inom mobil betalning som skulle kunna leda till en tektonisk förändring inom betalningssystemet . Företaget erbjuder ett transaktionsnätverk som kringgår traditionella mellanhänder. På så sätt minskar Seamless transaktionsavgifter med 50 procent.
Det skriver Berenberg i en analys på Seamless daterad den 15 oktober.
Företaget tar ingen installations/integrationsavgift till handlarna och kan rulla ut sitt system inom några veckor. Seamless plånbok, som kallas SEQR är har redan samarbete med en grupp detaljister i Sverige såsom McDonalds, Burger King och Axfood.
Berenberg ser stark efterfrågan globalt, med SEQR redan rullande i Sverige och Rumänien. Företaget är på väg att rulla ut sitt system i Malaysia, Kuwait, Finland, Belgien, Storbritannien och USA .
”Vi tror att detta lager kan vara en flerdubblare och vi inleder bevakning med rekommendation köp med en och en riktkurs på 112 kronor, vilket innebär 346 procent uppsida från nuvarande aktiekurs”, skriver Berenberg.
Mobila betalningar kan ha en omvälvande inverkan på betalningsbranschen. Gartner räknar med att mobila betalningstransaktioner når 700 miljarder dollar år 2017. Denna tillväxtmöjlighet har inneburit en våg av investeringar inom sektorn under de senaste tre åren med flera branschvertikaler allt från traditionella betalningssystemsaktörer till teleoperatörer, mobiltelefontillverkare och återförsäljare.
”Vi tror att Seamless teknikplattform och affärsmodell är en av de bästa i branschen och genomförandet har hittills varit det mest lovande”, skriver Berenberg.
Seamless drar fördel av att kunna utnyttja sin verksamhet i form av lösningar för laddning av kontantkort (Top Up), och som är verksamt i över 525.000 butiker i över 28 länder med cirka 40 teleoperatörer. Egenutvecklade transaktionen switch ERS360 hanterar cirka 3,1 miljarder dollar i transaktioner per år.
”Vi tror att detta är en starkt särskiljande faktor jämfört med några av de mobila betalningskonkurrenterna, eftersom Seamless kan får ut SEQR snabbt tack vare redan existerande installerade utrustning”, skriver Berenberg.
Enligt Berenberg är Seamless en sällsynt aktie som kan vara en mångdubblare. Med tanke på den stora adresserbara marknaden , den starka produkten, enkel utrullning och den låga marginalkostnaden för verksamheten kan Seamless uppnå en explosiv tillväxt i vinst om man uppnår en relativt blygsam penetration av den adresserbara marknaden .
”Vi antar en täckningsgrad på mindre än 1 procent år 2015 (4 miljoner användare), vilket kan leda till att företaget genererar 1,21 miljarder kronor i intäkter. 56 procent rörelsemarginal ger 504 miljoner i nettovinst 2015 . Värderas detta på 4x EV / sales (branschgenomsnittet) leder till vår riktkurs på 112 kronor”, skriver Berenberg.

Källa: Berenberg

  

Börspodden tar upp Seamless med kommentarer i sitt sjunde avsnitt:

https://itunes.apple.com/se/podcast/borspodden/id702777888?l=en&mt=2&v0=WWW-EUSE-ITUHOME-TOPPODCASTS&ign-mpt=uo%3D2

onsdag 16 oktober 2013

Cassandra oil

Pressmeddelandet som kom häromdagen avsåg ju en första etapp om 5 enheter, jämfört med investeringslicensen som var på 180 enheter. Jag tror marknaden hade hoppats på fler än 5 enheter nu i detta initiala första skede.

Sen kan det kanske också vara oro för finansiering. Men jag tänker att Anders Ohlson gav en kredit på 10 mkr och sen har vi de 30 MEuro så det borde nog lösa sig.

Jag är ju själv en av dem som gick in i Cassandra på 60-70+ kr i två steg i väntan på avtalet, så det är lite surt just nu med kursfallet. Hade man som aktieägare gått in på 8-15 kr och tror på bolaget så hade det spelat mindre roll men med ett gav runt 70 är det surt just nu.

Jag tror på bolaget långsiktigt men är lite osäker på hur jag ska göra nu i det korta. Avvakta eller minska.

måndag 14 oktober 2013

Cassandra - där kom avtalet med Irak!


Som jag skrev i förra veckan "Ingen rök utan eld"  så kom nu avtalet mellan Cassandra Oil och Oljeministeriet i Irak.

Hela Pressrealesen - Här

Raketen Cassandra har lyft!


Utdrag ur Releasen:

"Cassandra Oil har, genom sitt JV-bolag, ingått ett ramavtal med Iraks Oljeministerium.
Den första etableringen kommer att ske i provinsen Kirkuk i norra Irak. Avtalspart på den irakiska sidan blir North Oil Company (NOC), ett av de bolag som Iraks Oljeministerium driver sin verksamhet genom och som ansvarar för provinsen Kirkuk.  "

"Den första etappen avser fem processanläggningar som JV-bolaget köper av Cassandra Oil. Processanläggningarna kommer att installeras på en site i närheten av NOCs pipeline till Turkiet, från vilken NOC kommer att bygga en anslutande pipeline till JV-bolagets site. Den processade oljan kommer därmed kunna levereras direkt till NOCs pipeline och säljas till NOC eller direkt på öppna marknaden. JV-bolaget kommer erhålla gällande marknadspris för oljan med avdrag för en mindre rabatt."

Så man börjar med 5 anläggningar, som byggs nära NOC:s pipeline, där en anslutande pipeline byggs så leverans sker direkt till NOC och säljs av NOC. Skulle detta avtal undertecknats om Dieseln inte kunde levereras genom pipeline pga antändlighet som "Börspodden" påstått. Tvivlar på det. Men tiden får visa hur det är.


"JV-bolaget kommer att inleda projekteringsarbeten på siten i början på november månad. De första processanläggningarna beräknas kunna levereras till siten under första kvartalet 2014."

De första processanläggningarna levereras alltså Q1 2014.


"Cassandra Oil kommer initialt ha en resultatandel i JV-bolaget om 50 procent. Cassandra Oils finansiella JV-partner har en resultatandel om 32 procent. Resterande 18 procent ägs av lokala intressenter..."

Resultatandel på 50% bra! 


 "Den första etappen avseende etablering av fem processanläggningar finansieras genom ett lån om 30 miljoner Euro som lämnas till JV-bolaget av Cassandra Oils finansiella JV-partner."

Enligt vad jag hört är lånet klart i och med att avtalet nu kom, så Cassandras JV-bolag får låna 30 MEURO. 


"Ett engagemang av den storlek som etableringen i Irak utgör kommer att kräva en fokusering av Cassandra Oils resurser både vad avser management och tillverkningskapacitet. Det är därför möjligt att Cassandra Oil kommer behöva omfördela resurserna, vilket kan komma att inkludera senareläggande av vissa planerade etableringar och samarbeten"

Man satsar på det nu ingågna avtalet, att få igång det så bra som möjligt. Det verkar vettigt. 


”För att ge en uppfattning om storleken på denna första etapp, så bedömer vi att enbart den volym black oil som Baiji North Refinery släpper ut i naturen som avfallsprodukt överstiger 30.000 fat olja per dag. Vi börjar i liten skala men på sikt vill vi ta hand om hela denna volym."

30 000 fat! I den första etappen!. Förstår ni potentialen av detta? Black oil är förmodligen lättare att processa än gummi däck, så säg att i värsta fall gummi däck är knepiga så lär man komma långt bara på denna black oil i Irak, detta är vid det första refinaderiet! Det verkar finnas potential.

Angående Börspoddens påstående att dieseln Cassandra framställer skulle vara så lättantändlig att den inte går att leverera i pipeline så vill jag citera ur denna pressrelease: "Vår teknologi är väl anpassad till att processa black oil; det har våra tester åt Venezuelas statliga oljebolag PDVSA, som avsåg en avsevärt mer svårprocessad typ av oljeavfall, visat."
   




"JUMBO-affär för CASSANDRA [2013-10-14 13:36]
Bolaget releasade idag slutförandet av den jumbo-affär, man just signerat med Iraqs Oljeministerium. För att få något grepp om den våldsamma totalen och vi konkretiserar oss bara på kommande produktion av önskad kvalité olja,som första åren går rätt ned i NOC:s(North Oil Company, statsägda oljebolaget)pipeline bara några hundra meter ifrån kommande verksamhetsområde - så kan vi kalkylera så här med stöd av releasen den 25 sept och den idag den 14 okt.
180 reaktorer som producerar 230 fat/dag(siffra från presentation) ger med hänsyn taget till korta servicestopp(10% av tiden=god marginal) 13.500.000 fat/år. Enl också offentlig nämnd siffra skall CASO beräknas tjäna MINST 30 USD/fat i egen bok. Detta ger c:a 400 milj USD/år(=2.600 MSEK med USD-kurs 6.50) under en primär kontraktstid låt säga 25 år. Detta ger styft 100 kr/aktie/vinst/år när hela den avtalade etableringen är up-and-running.
Då har vi inte gett CASSANDRA en enda krona i vinst på sålda reaktorer. Extremt snålt räknat lägger vi alltså här på 10 MSEK/reaktor i nettovinst för Cassandra vid försäljningen(kontant) till det/de JV som kommer vara operatörerna(där man betr produktionen äger 50%), de JV som lånar de omtalade 30 milj Euro och senare 1,5 miljarder USD. Cassandra ställer INGA säkerheter alls betr lånen. 180 reaktorer a lågt uppskattat 10 MSEK/st = 1,8 miljarder SEK att fördelas över kanske några år, men betalas cash =72 kr/aktie.

Ovan är den ekvation man har att jobba med vid värdering av aktien. Vi ligger under en period av flera år men det är intressant att se vad avtalet innebär de facto. Nu är det "bara" att sätta fart på produktionen av reaktorerna och kick off blir Q1-2014 med de reaktorer som beskrivs i dagens release.
När JF i våras och nu i höstas (mer matematiskt än realistiskt då) satt en målkurs på Cassandra om 4-5 år på 750-800 kr var detta baserat på p/e 8 och då på att inga andra order etc inkalkylerats. Ännu så länge är ovan beräkning endast en genomförd matematisk ekvation där alla talen nu är kända - men där tidsrymd, politik, oljepris mm kommer att spela in under resans väg. Givetvis kan utfallet blir dramatiskt både sämre och bättre - men - det är intressant att veta hur all korten ser ut när de har "rätt sida upp" på detta spelbord.
Det blir ingen större SKRÄLL om Cassandra inom tid får uppköpserbjudanden på sig av större spelare inom oljeindustrin/(miljöindustrin). Vi pratar här om bygget av en helt ny mycket lönsam jätteindustri inom miljö/energisektorn med massvis med jobb och energi i potten förutom det som Iraq är mest intresserat av - städa upp våldsamma ytor med totalförstörd mark. " 

lördag 12 oktober 2013

Kommentar till "Börspodden" om Cassandra Oil

"Börspodden" gav säljrekommendationen och menar att Cassandra oil haussats upp av Jordanfonden från 8 kr till nuvarande ca 73 kr. Som en grund för säljrekommendationen angav man att man pratat med en forskare på Chalmers som påstod att den Marina dieseln är lättantändlig och därför svårt att frakta. Men professorn på Chalmers hade i alla fall bekräftat att tekniken fungerar. Vidare tog Börspodden upp att länderna Irak och Venezuela är svåra att kontrollera härifrån. Det är väl på sätt och vis sant, men Cassandra kör ju Joint-ventures så i t.ex. Irak så kommer även staten Irak tillsammans med Cassandra att tjäna på att man gör om oljesludge med mera till Marin Diesel, dvs. båda parter är vinnare på Cassandras teknik.

Jordanfonden svarar på detta:

"sämsta möjliga analys [2013-10-11 16:26]
JF kommenterar sällan de som kommenterar JF eller "våra" bolag - men eftersom JF nu blir nedmejlade/nedringda så måste vi säga något så vi får rimlig arbetsro.
Ett par day-tradinggrabbar i Avanzas lokaler som kallar sig "börspodden" levererade i går det nog sämsta man någonsin lyssnat på i termer av "analys" och detta betr CASSANDRA som man sågade vid fotknölarna(och därmed indirekt JF), av skäl bl a att det skulle vara farligt att transportera bolagets framställda diesel på vägarna pga flamfarlighet. Betydligt flamfarligare flyfotogen o bensin har transporterats över hela världen i årtionden kan upplysas om. Herrar Isaksson/Skogman ombeds vänta in kommande info betr Iraq, där sludgeoljan skall tas om hand, och får väl sedan likt fotbollhuliganerna betr fotbollen , se denna olje/miljö-match från ståplatsläktaren. För till sittplats lär inte deras kassa räcka om dom spelat på förlust för Cassandra närmsta halvåret - tror JF. Time will tell - only."



Har inte Jordanfonden en poäng i att bensin är lättantändligt? Varför skulle den Marina Dieseln vara svårare att frakta än olja och bensin? Jag hade gärna fått mer detaljerat förklaring till detta än vad "Börspodden" kort angav i sina kommentarer runt Cassandra.

Angående Cassandras värdering håller jag med Börspodden att det hade varit bättre att köpa på 8 kr än nu på 72,75 kr. Men betyder det att det är för sent att köpa Cassandra? Inte om det går att frakta/ha pipelines för den marina dieseln Cassandra framställer.

Räkneexemplet från tidigare visar varför Cassandra kan komma att uppvärderas:
Cassandra har skrivit på investeringslicens i Irak för 180 anläggningar. Säg att 1 anläggning kan producera 230 fat per dag, med en vinst på 30 usd/fat. Detta ger att 180 anläggningar på 1 år kan ge en vinst på ca 3 mdr kr att jämföra med Cassandras nuvarande börsvärde. Räknat på ett P/E tal på 5-10 så ger det en kurs på Cassandra oil på 500-1000 kr per aktie.

230 fat * 30 usd/fat * 6,5 kr/usd * 180 anläggningar * 365 dagar = ca 3 miljarder kronor.


Jag tänker såhär. Om det inte går att flytta eller köra den marina dieseln i Pipelines pga antändlighet så blir det nog inget avtal med Irak. Men investeringslicens är påskriven. Så kommer avtal med Irak på de 180 enheterna så borde det tyda på att man kan genomföra hela processen med att omvandla och sen köra dieseln i piplines. Det gäller ändå 1,5 mdr USD.


Jag inväntar avtal med Irak men skulle gärna få mer info av t.ex. Bolaget Cassandra oil angående hur det är att köra den Marina dieseln i pipelines jämfört med olja.