söndag 1 mars 2015

Portföljutveckling januari och februari 2015

Har glömt bort att redovisa portföljutvecklingen då och då. En av syftena med denna bloggen är att kunna följa utvecklingen, och kunna backtracka vad som lett till aktuell utveckling. Så jag lägger in utvecklingen separat för januari och februari i detta inlägget.

Januari 2015 slutade +7,44%



Februari 2015 slutade +13,83%



Vad som bidragit mest till att jan-februari gått så bra är Protector Forsikring som gått +18,39% i januari och +21,99% i februari.

Protector +18,39% i Januari 2015



Protector +21,99% i februari 2015



Portföljutvecklingen hade med facit i hand varit ännu bättre för speciellt februari om jag inte hade sålt av 60% av mitt innehav i Protector till kurserna ca 44,80 nok och 51,50 nok, varav den största andelen tyvärr såldes till 44,80 nok. Kursen i Protector stängde i fredags på 55,75 nok och har som högst varit uppe i 56 nok. Jag låter bli att räkna ut vad portföljutvecklingen hade varit om jag inte minskat så kraftigt i protector....

Minskningen i Protector var ur ett belåningsperspektiv ett korrekt beslut då börsen och Protector tangerat ATH och det gör det riskfyllt att ligga belånad.
Men ur ett allmänt investerarperspektiv så var försäljningen av aktier i ett bra företag fel och lite av ett klassiskt nybörjarmisstag, att sälja vinnare och behålla förlorare istället för sälja förlorare (cut losses) och behålla vinnare. Ska följa upp detta "klassiska nybörjarmisstag" framöver i ett inlägg, då med tanke på Protector och Vardia som exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar