Det är
onekligen så att Fingerprint är ett av börsens mest upphaussade bolag.
De ingredienser som behövs för att nå dit är dels en säljande
företagsledning, dels en grupp extremt hängivna aktieägare som fått
blodad tand på aktien och förväntar sig mer efter en rejäl kursuppgång. I
Fingerprints fall finns båda.
Men gång på gång har företagsledningen med vd Johan
Carlström i spetsen fått skjuta vinsterna på framtiden. Så sent som i
början av augusti gick företaget ut och sänkte försäljningsprognosen
kraftigt.
Det tidigare intervallet på mellan 130-190 miljoner
kronor sänktes till ett intervall på mellan 80-110 miljoner kronor. Om
vi utgår från den genomsnittliga prognosen var nedjusteringen hela 40
procent.
Att komma med en så pass kraftig nedjustering i
början av augusti väcker onekligen frågor om företagets förmåga att
lämna tillförlitliga prognoser. Marknadens reaktion på vinstvarningen
var otroligt nog att handla upp aktien med närmare 10 procent.
Förklaringen till den nedjusterade helårsprognosen
anges vara att ett antal projekt med företagets så kallade
linjesensorteknologi blivit försenat från det andra halvåret 2013 till
det första halvåret 2014. Som en ytterligare orsak anges att företagets
OEM-kunder (underleverantörer som i sin tur säljer komponenterna vidare
till industrikunder) valt att utvärdera areasensorer som ett alternativ
till linjesensorer, vilket försenar lanseringen med 6-12 månader.
Företaget uppger att försäljningsvärdet av areasensorer är 6-8 gånger
högre än för linjesensorer.
För årets andra kvartal uppgick försäljningen till
20,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en obefintlig försäljning
under samm kvartal i fjol och på 10,3 miljoner kronor för helåret 2012.
Rörelseförlusten uppgick för perioden till 5,3 miljoner kronor, vilket
var en förbättring jämfört med förlusten på 10 miljoner kronor för det
andra kvartalet år 2012.
Orderstocken uppgick till 27,9 miljoner kronor vid
utgången av kvartalet, vilket kan jämföras med 46,3 miljoner kronor för
motsvarande period år 2012.
Företagets tillväxtmål är minst sagt offensiva. År
2015 räknar företaget med att 30 procent av alla smartphones kommer att
ha sensorbaserad biometri, alltså fingaravtrycksavkänning.
Företagets ambition är att ta 20 procent av världsmarknaden inom detta segment.
Till marknaden för smartphones kommer även marknaden
för touchsensorer för bland annat laptops, tangentbord, pekdon,
tablets, samt spelkonsoler. Det är med andra ord ingen tvekan om att det
finns en stor potentiell marknad de kommande åren.
Att företagets produkt är bra råder det heller inga
tvivel om. Under det senaste året har företaget tagit hem ett antal så
kallade design wins, vilket innebär att potentiella kundföretag pekat ut
Fingerprints produkter som de bästa. Än så länge har dock dessa inte
materialiserats i några större order.
Samtidigt är det rimligt att anta att en kraftigt
växande marknad kommer att pressa priset på sensorer. En ytterligare
riskfaktor är att Fingerprint inte har någon egen produktion.
Här ställs det stora krav på att hitta
underleverantörer som kan hantera en kraftigt ökad volym, leverera i tid
samt sist men inte minst kvalitetssäkra produktionen.
Om marknaden utvecklas i den takt som Fingerprint
förutser kommer det också att medföra att nya konkurrenter dyker upp på
marknaden. Fingerprint har ett stort antal patent som skyddar tekniken.
Hur heltäckande dessa är går inte att svara på. Ett eventuellt
patentintrång leder dessutom till långa och kostsamma rättsprocesser.
En ytterligare fråga som aktieägarna bör ställa sig
är följande. Om Fingerprints teknologi är överlägsen samtidigt som
marknaden kommer att formligen explodera, varför har då inte Fingerprint
blivit uppköpt? För ett företag som till exempel Microsoft skulle ett
bud motsvara mer eller mindre en avrundningsdifferens på kontot.
Så till värderingen av företaget. Efter en uppgång
på över 1 000 procent under det senaste året har nu företaget ett
marknadsvärde på närmare 2,4 miljarder kronor.
Enligt vd Johan Carlström finns det goda möjligheter
att företaget under nästa år kommer att visa positiva siffror, med
beaktande av tidigare prognossäkerhet från företaget så återstår detta
att se.
Om vi tittar på värderingen av teknologiföretag på
börsen kan vi jämföra värderingen av Axis, som är marknadsledande på
digitala övervakningskameror. Axis värderas till ett p/e-tal på 17 för
nästa år samt 14 för år 2015.
En liknande värdering för Fingerprint skulle
innebära att företaget redovisar ett resultat efter skatt på 140
respektive 169 miljoner kronor för åren 2014 respektive år 2015. Vi ser
det som högst tveksamt att Fingerprint kommer att leverera vinster i den
nivån de närmaste åren.
Vår rekommendation blir därmed att stå utanför
aktien till dess att tydliga tecken finns på att såväl försäljning som
lönsamhet förbättras kraftigt. Det är viktigt att återigen poängtera att
med ett börsvärde på närmare 2,4 miljarder är en mycket stark
resultatutveckling redan inprisad i kursen. Vår rekommendation blir
därmed Sälj.
Värdepapper |
Råd från Placera |
Kurs vid publicering |
Sedan publicering |
Fingerprint Cards B
|
Sälj |
46,50
|
-4,95 % |