fredag 10 januari 2014

Rörvik timber in på bevakningslistan

Rörvik timber har 3-dubblats på 6 månader

Jag skrev i slutet av augusti ett blogginlägg - Börsveckan: Spekulativt köp Rörvik Timber, just efter att jag läst att börsveckan hade satt ett speckulativt köp på Rörvik timber. Kursen var då 2,60 kr mot aktuell kurs idag fredag 10/1 på ca 5,35 kr.

"Börsveckans Mikael Hårde skriver bland annat att Rörvik äntligen börjar se ljust i tunneln. Med stärkta finanser och en gradvis förbättrad marknad anser han att det blir en kraftig resultatökning under kommande år.
Att finanserna är i gott skick tack vare en saftig nyemission samtidigt som marknaden förbättras.

Priserna har kunnat höjas och leveransvolymerna stabiliserats.


  • Byggindustrin ökar tempot
  • Öagernivåerna är låga vilket främjar prisökningar
  • Tecken på starkare dollar/Euro framöver som gynnar exporten
  • Två nyemissioner har tillfört 390 mkr

  • Kapacitetsutnyttjandet är 50% i sågverken, men kommer höjas under hösten, och att Rörvik idag kan gå upp i full produktion med 1/2 personalstyrkan jämfört med 2008
  • Rörvik har efter förlustår möjligheten tjäna 1 mdr kr skattefritt "

Sen skrev jag ett till bloginlägg om Rörvik timber 2 veckor senare -  Uppföljning av Börsveckans spekulativa köp på Rörvik Timber, och då var kursen 3,50 kr mot dagens 5,05 kr.

Så vad hände med bevakningen av Rörvik timber? Jag vet inte. Jag har haft tankarna på andra aktier och helt enkelt glömt bort att noga följa Rörvik timber. Men gjort är gjort. Det viktiga är att jag inte tror att det är försent att köpa bolaget ännu då det har vänt ned från botten nivåer. Med tanken att det nu vänt upp från botten i sågverksindustrin där Rörvik verkar så kollade jag lite på Rörviks historiska kurser från 1997 tills nu början på 2014.


  • Från 25 juli 1997 (kurs: 46,54 kr) till 24 juli 2006 (kurs: 37,41 kr) har Rörvik handlats på kurser mellan som högst 46,54 kr och lägst 10,69 kr. Med bottnar 15 mars 1999 på 15,43 kr, 16 juli 201 på 10,69 kr, 17 december 201 på 10,69 kr
  • Från 24 juli 2006 (kurs 37,31 kr) till 24 november 2008 (kurs: 15,55 kr) med topp 30 april 2007 på 160,31 kr.
  • Från 24 november 2008 till 9 januari 2014 har kursen pendlat mellan högsta 78,98 kr och lägsta 0,07 kr. Se bild nedan



Så avslutar jag denna undersökning av de historiska kurserna genom att kolla 31 november 2011 till 9 januari 2014


Anmärkning: Det har gjorts en stor nyemission i Rörvik Timber i våras som gett rejäl utspädning men samtidigt stärkt finanserna rejält.

Så varför dessa undersökningar av historiska kurser? Jag får en intuitiv känsla av vad företaget "normalt handlas" till. Så ser man hur Rörvik som cyklist bolag går över en längre tid. Aktien har ju nu vänt upp från botten på ca 1,68 varifrån den tredubblats på 6 månader till att nu handlas för 5,05 kr senast betalt.

Jag tror inte uppgången är över än. Rörvik har vänt upp från en lång flera års nedgång med bottnar inom branschen, och det verkar alltså som att vi bara är i början på en uppgång.

Som jag förut skrev i blogginlägget vid kursen då på 2,60 kr:

"Jag frågar mig vilken vinst Rörvik kan komma upp i och hur lång tid det kan tänkas ta. Men om det stämmer som bolaget skriver att den värsta botten sen 1970-talet är slut och bolaget vänder till lönsamhet borde det finnas en fin uppsida. Säg att man nästa år skulle kunna omsätta 1 miljard med 10% vinstmarginal, det skulle ge ett P/E tal på ca 4-5.Om vi istället antar att 2 mdr omsätts med en 10% vinstmarginal skulle det ge P/E 2-2,5"

Då det verkar ha vänt upp är Rörvik nu lågt värderat. Kom ihåg att branschen vänt upp efter flera års stålbad.

Jag hittade en bloggare som sätter riktkurs 15 kr på Rörvik på Redeye - Köp Rörvik Timber - Riktkurs 15kr


Bloggaren som heter 123987 skriver bland annat:

"Sågverksbranschen har de senaste åren genomgått en stor kris och de flesta bolagen inom området har varit riktigt illa ute.

De senaste månaderna håller det dock på att bli ändring på detta. Flera branschexperter talar om att man nu definitivt ser ljuset i tunneln och att byggmarknaden i Europa ser ut att ta fart igen. Detta i kombination med att Rörvik fått ordning på sin kostnadskostym och kapacitetsutnyttjandet ökar nu på en allt större volym

Allt detta gör att vi i år bör få se en större resultatförbättring där Rörvik tjänar kring 75 öre per aktie 2014 och gör en vinst på ca 90Mkr.

Aktiespararna räknar ännu högre och tror på ofantliga 1kr i vinst men vi väljer att dra ner vår prognos för 2014.


50 öre per aktier gör fortfarande uppsidan mycket stor, vilket gör 15kr till en rimlig riktkurs för 2014."


Jag vet inte om jag håller med om 15 kr ännu, men kanske 10 kr är en rimlig riktkurs, alltså en dubbling?



En annan bloggare på Redeye som heter inZaire har skrivit ett informativt inlägg - RÖRVIK TIMBER vinnare på WTO-Avtal där jag citerar:

"Överenskommelsen i helgen syftar till att reducera administrativt krångel inom export och tull. Det relativt färska ryska inträdet i WTO bör därmed kunna ge rejäl skjuts åt bl.a Rörvik Timber vars huvudägare Gunvor Group kontrollerar flera viktiga infrastrukturknutar. Billigt ryskt timmer betyder starkare marginaler. En dubbel jackpot nu när konjunkturen vänder upp."

Det blir en spännande fredag, där jag hoppas på en rekyl i Rörvik efter att den stigit under flera dagar. Jag funderar starkt på att köpa in en liten post. Tror det inte är försent och det gäller att skynda sig nu, har jag fel så är köpläget på rekyl, har jag rätt i min intuition så blir det som högst en kortvarig rekyl innan rörvik fortsätter stiga igen.

Jag tänkte avsluta detta inlägg med lite kommentarer från Facebook gruppen "Aktier", på nu över 5000 medlemmar där det finns minst en tråd om Rörvik timber. Jag citerar inlägg från 7 januari och framåt:

"Ni missar väl inte omvärderingen som verkar ske nu i sågverken Rörvik och Bergs? Konjunkturen har bottnat och sågverken har börjat höja virkespriserna."


"kan du länka till att sågverken börjat höja sina priser?"

"jag jobbar själv inom träförädling och köper in en del virke. Priserna har ökat något och säljarna spår fortsatta ökningar. Rörvik säger även i ett PM att botten är nådd. https://www.avanza.se/.../rorvik-timber-konjunkturen-har..."

"Både Bergs och Rörvik fortsätter resan norrut. Mycket trevligt. Läs gärna bifogad länk som bekräftar att prishöjningar har skett. http://www.atl.nu/skog/st-rre-skogsvolymer-p-export"

"Konjunkturen har passerat botten, nu vänder det! Sågverken har förhållandevis små lager samt har genomfört vissa mindre prishöjningar på sågat virke. När konjunkturen slutgiltigt drar igång för sågverken går priserna på sågat virke ständigt upp, inom två år kan vi säkert se priser på kvalité sågfallande (o/s - kvinta) gå från dagens ca 1750:-/ m3 till 2100-2300:-/m3. Själv har jag köpt på mig Rörvik under hela hösten och de är nu mitt enskilt största portföljinnehav (40%) + Bergs Timber och RusForest (10%). Jag räknar med minst en tredubbling av Rörviks börskurs under de närmaste 3 - 4 åren"


se länkar för dessa denna och en tråd till på facebook gruppen "aktier" -
https://www.facebook.com/groups/aktier/permalink/10151871327142679/
https://www.facebook.com/groups/aktier/permalink/10152057983487679/


Efter lite reflekterande så tycker jag att det är bra att påpeka att bloggaren på Redeye som skriver om 15-dubbling, har en poäng, men verkar vilja sälja av på en tillfällig topp. Det kan säkert bli en 2-3 dubbling, men inom vilken tid? 1-4 år kanske. Men jag ser det som en möjlighet att aktien fortsätter uppåt kommande dagar till kanske 6-8 kr, och kanske kommer rekylen då om inte redan nu på 5+ kr.


Förutom dessa lite haussiga inlägg på Redeye om Rörvik Timber är här en lite mer nyanserad artikel från Redeye. Se detta PM från bolaget från 27 november - RÖRVIK TIMBER: KONJUNKTUREN HAR PASSERAT BOTTEN ENLIGT VD

"STOCKHOLM (Direkt) Sågverksindustrin har passerat botten i den värsta lågkonjunkturen sedan 70-talet. Det indikeras av fortsatt stabila priser och leveransvolymer i kombination med låga lager

"Förlusttakten för industrin har varit oacceptabel. Stabila priser och leveransvolymer i kombination med låga lager pekar nu på att botten har passerats", menar vd Per Rodert.

Den europeiska byggmarknaden har stabiliserats och på vissa marknader ser Rörvik tydliga tecken på förbättringar. Detta gäller också på den viktiga nordafrikanska marknaden och även i USA."

Rörvik Timber sonderar nu terrängen för strukturella förändringar.

"Vi ser tydligt att sågverk och skogsägarföreningar som inte har ägare/medlemmar som är beredda att skjuta till lån eller kapital är sårbara. Detta innebär att branschens strukturomvandling kommer att fortsätta", fortsätter vd:n.

Bolaget aviserar också att produktionstakten ökas och att utnyttjandegraden stiger till 70 procent under det fjärde kvartalet, från drygt 50 procent under årets första nio månader.

Inför kommande kvartal bedömer Per Rodert att byggnationen i Europa och Nordamerika inte kommer att kunna ligga kvar på nuvarande låga nivå.

"Marknaderna i USA, Nordafrika, Mellanöstern och Kina förväntas att fortsätta förbättras och vissa positiva signaler kan även skönjas vad gäller den europeiska marknaden", skriver han."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar