tisdag 30 december 2014

2014 slutade idag med +39,52%

Depåns utveckling har varit helt okej. Från att ha varit uppe i som högst +64,35% så vände det sedan ned.



Anledningen till att jag slagit OMXS30 index i år är Protector forsikring. Protector är i år +101,24% exkl utdelning! Jag var dock lite sen på bollen, jag började köpa på mig Protector aktier i omgångar från 27 nok och till stigande aktiekurser. Men den avkastning jag minskade genom att börja köpa Protector för 27 nok istället för 19 nok, kompenserades till viss del av att jag använde belåning för köpa fler protector aktier.

Till misstagen jag gjort i år hör en position jag tog i Nokian Tyres (Nokian Renkaat), där jag också använde belåning vilket gav ett antal tusenlappar i förlust. Andra bet som blev feltajmade var att jag tog positioner i Sandvik följt av VD:s insiderköp. Sandvik sjönk sen dess och belåningen bidrog till att jag sålde av på låga kurser. Jag hade också för bråttom med att tanka i Vardia som nu är mitt största innehav. Jag köpte stort till kurser på ca 30 nok med norska kronan till högre kurs än i skrivandet stund, vilket var synd.

Tajmingen att sälja av halva innehavet i Protector på ca 43,80 nok var lyckat, och hade blivit ännu mer lyckat om jag handlat vardia idag kring 26 sträcket än att stressa in direkt. Allt som allt, så känns 2014 som ett helt okej år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar