lördag 8 mars 2014

Bra nyhet Endeavour mining

Endeavour (EDV.to) releasade 6 mars att utvecklingen/starten vid dess Agbaou Gold Mine varit över förväntan. Se releasen här.

Agbaou gruvan ligger i in Côte d'Ivoire och har väntats starta produktion Q1 2014 enligt plan. Och målet är att gruvan ska bidra med 100 000 OZ guld per år till Endeavours totala produktion. Denna nyhet visar alltså att gruvan startat upp på ett utmärkt tillfredställande sätt.

Det är en mycket positi nyhet att gruvans produktion startat över förväntan. Nedan är en jämförelse mellan förväntningar och aktuellt utfall:


Two months
ended
February 28,
2014

Actual
Two months
ended
February 28,
2014

Budget
Variance
Safety & Environment
  Lost time injuries
  Nil   Nil    
Processing
  Ore milled (t)
  Average daily milling rate (tpd)
  Head grade (g/t)
  Contained gold (oz)
  Metallurgical recovery (%)
  Gold recovered (oz)
  322,655
5,469
1.83
18,962
97%
18,375
  281,207
4,766
1.65
14,918
92%
13,769
  115%




133%


 Kursen har gått upp från ca 0,8 cad till 0,93 cad vid stängning i fredags. Jag 3-dubblade mitt innehav i Endeavour mining på grund av att oroligheterna i Krim fick mig att vikta om portföljen mer mot guld, och jag har sedan en längre tid tillbaka gått i tankar på att öka i Endeavour mining då aktien varit ganska så utbombad, men den har efter legat på 0,5-0,6 cad stigit till 0,8 och jag gjorde misstaget att hoppa på en dag för tidigt till köpkursen 0,84 cad istället för 0,8 cad som jag kunnat öka på dagen efter. Men stäningskursen i fredags på 0,93 med denna nyheten i ryggen gör att jag känner mig säker på att bolaget går en bra framtid till mötes.

Angående guldpriset kan jag inflika att Jim Rickards tidigare i veckan bloggade att han tror på ett guldpris på 7000-9000 usd/oz inom 3-5 år.

Jag har bränt mig på PM-bolagen i den nedgång som varit några år och har nu diversifierat portföljen samtidigt som jag beslutat att ändra inriktning i denna blogg till att bevaka börsen som helhet. Se inlägg om detta här. Men även om jag nu är inne på att innehav som det i Citigroup framför att plocka in ett nytt guld eller silverbolag så håller jag ett uppmärksamt bevakande öga på guld- och silverpriserna samt guld- och silverproducenterna som är noterade i kanada.

Det skulle inte förvåna mig om guldpriset inom några år dubblats eller mångdubblats, men det skulle heller inte förvåna mig om det inte gjorde det. Men hur som helst så är Endeavour mining ett guldbolag som är ganska så utbombat samtidigt som det har en bra produktion på ca 400 000 ounce guld per år och jag tvivlar på att guldpriset kommer falla under 1200-1300 usd/oz så ja tror Endeavour mining var ett bra val av en guldproducent att plocka upp runt nuvarande kursnivåer.


3 kommentarer:

  1. Varför tror du att guldpriset ska mångdubblas?

    SvaraRadera
  2. Jag har haft fel förut när jag trodde på att guldpriset skulle upp på grund av pengartryckande och QE av FED. Men av någon anlendning så verkar inte mängden pengar ha ökat på det sätt man trodde. Det har varit deflation istället för inflation.

    Med detta i åtanke så är jag inte helt säker på att guldpriset ska gå upp till de nivåer Jim Rickards spekulerar i. Men det skulle inte förvåna mig. Om man kollar på kostnaden för att ta upp guld så tror jag det för många gruvor ligger på 11-1200 usd/oz så gruvor har fått stänga ner och det bildas en botten däromkring.

    Eftersom jag hänvisade till Jim Rickards förut är väl det bästa sättet att besvara din fråga att återigen hänvisa till honom. Han verkar då verkligen inte vara nån dumskalle, utan trovärdigt. Han skriver att om man införde ett penningsystem uppbackat av guld idag, liksom det funnits tidigare så skulle det motsvara ett guldpris på 9000 usd/oz.

    http://jimrickards.blogspot.se/2014/03/there-is-always-enough-gold-in-world.html

    Som sagt säger jag mig långt ifrån vara säker på att guldpriset ska mångdubblas. Men det skulle INTE förvåna mig. Goldbugs har länge speckulerat i högre guldpriser men haft fel hitills, men att det dröjt betyder inte att de har fel på sikt. Det kan ta sin tid, men skulle inte förvåna om de får rätt på längre sikt.

    Jag har nu ungefär 10% av min portfölj i guldbolaget Endeavour mining och har inte bestämt mig för att öka just nu. Men jag har diskuterat lite på Dave1s blogg angående PM-bolag och Dave tar fram Standard silver som ett exempel på bolag som kan komma att gå väldigt bra på stigande priser på guld och silver, så jag funderar lite nu på att plocka in ett till PM-bolag, kanske silver standard. Men huvudlinjen är än så länge att öka i Citigroup om jag får en bra chans framöver.

    SvaraRadera