"Börspodden" gav säljrekommendationen och menar att Cassandra oil haussats upp av Jordanfonden från 8 kr till nuvarande ca 73 kr. Som en grund för säljrekommendationen angav man att man pratat med en forskare på Chalmers som påstod att den Marina dieseln är lättantändlig och därför svårt att frakta. Men professorn på Chalmers hade i alla fall bekräftat att tekniken fungerar. Vidare tog Börspodden upp att länderna Irak och Venezuela är svåra att kontrollera härifrån. Det är väl på sätt och vis sant, men Cassandra kör ju Joint-ventures så i t.ex. Irak så kommer även staten Irak tillsammans med Cassandra att tjäna på att man gör om oljesludge med mera till Marin Diesel, dvs. båda parter är vinnare på Cassandras teknik.
Jordanfonden svarar på detta:
"sämsta möjliga analys [2013-10-11 16:26]
JF kommenterar sällan de som kommenterar JF eller "våra" bolag - men
eftersom JF nu blir nedmejlade/nedringda så måste vi säga något så vi
får rimlig arbetsro.
Ett par day-tradinggrabbar i Avanzas lokaler som
kallar sig "börspodden" levererade i går det nog sämsta man någonsin
lyssnat på i termer av "analys" och detta betr CASSANDRA som man sågade
vid fotknölarna(och därmed indirekt JF), av skäl bl a att det skulle
vara farligt att transportera bolagets framställda diesel på vägarna pga
flamfarlighet. Betydligt flamfarligare flyfotogen o bensin har
transporterats över hela världen i årtionden kan upplysas om. Herrar
Isaksson/Skogman ombeds vänta in kommande info betr Iraq, där
sludgeoljan skall tas om hand, och får väl sedan likt fotbollhuliganerna
betr fotbollen , se denna olje/miljö-match från ståplatsläktaren. För
till sittplats lär inte deras kassa räcka om dom spelat på förlust för
Cassandra närmsta halvåret - tror JF. Time will tell - only."
Har inte Jordanfonden en poäng i att bensin är lättantändligt? Varför skulle den Marina Dieseln vara svårare att frakta än olja och bensin? Jag hade gärna fått mer detaljerat förklaring till detta än vad "Börspodden" kort angav i sina kommentarer runt Cassandra.
Angående Cassandras värdering håller jag med Börspodden att det hade varit bättre att köpa på 8 kr än nu på 72,75 kr. Men betyder det att det är för sent att köpa Cassandra? Inte om det går att frakta/ha pipelines för den marina dieseln Cassandra framställer.
Räkneexemplet från tidigare visar varför Cassandra kan komma att uppvärderas:
Cassandra har skrivit på investeringslicens
i Irak för 180 anläggningar. Säg att 1 anläggning kan producera 230 fat
per dag, med en vinst på 30 usd/fat. Detta ger att 180 anläggningar på 1
år kan ge en vinst på ca 3 mdr kr att jämföra med Cassandras nuvarande
börsvärde. Räknat på ett P/E tal på 5-10 så ger det en kurs på Cassandra
oil på 500-1000 kr per aktie.
230 fat * 30 usd/fat * 6,5 kr/usd * 180 anläggningar * 365 dagar = ca 3 miljarder kronor.
Jag tänker såhär. Om det inte går att flytta eller köra den marina dieseln i Pipelines pga antändlighet så blir det nog inget avtal med Irak. Men investeringslicens är påskriven. Så kommer avtal med Irak på de 180 enheterna så borde det tyda på att man kan genomföra hela processen med att omvandla och sen köra dieseln i piplines. Det gäller ändå 1,5 mdr USD.
Jag inväntar avtal med Irak men skulle gärna få mer info av t.ex. Bolaget Cassandra oil angående hur det är att köra den Marina dieseln i pipelines jämfört med olja.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar